Espresso House anmeldelser fra ansatte

Fant 14 anmeldelser som matchet søket Se alle 88 anmeldelser
Sorter etter: Hjelpsomhet | Omtale | Dato
Ikke jobb der!
Vertinne (Nåværende ansatt) –  Bergen4 november 2019
I stilling som vertinne jobber du 7,5 timer i strekk med oppvask, du risikerer og at du ikke får pause. Du blir utslitt, deprimert og det tar over livet ditt!
Fordeler
Gratis kaffe
Ulemper
Utmattet, deprimert, risikerer og ikke få pause osv....
Hjalp denne anmeldelsen?JaNeiRapporter
1,0
Dritt jobb. Hold unna for deg som er under 18!
Vert (Tidligere ansatt) –  Oslo27 august 2019
Jobbet på espresso house i nesten et år. Søkte på jobben som en 17 åring og gledet meg til jobb. Ble kalt inn til gruppe intervju der jeg presenterte meg selv foran et par andre. Deretter ble jeg ringt opp til jobb. Kom på prøve jobb og det varte i 1 time. Fra da forstod jeg med engang hva salgs jobb dette er. I jobb annonsen stod det at det var en variert jobb med gøye oppgaver. Det endte opp med å være det værste året i mitt liv. Jobbet 6 timer shift, hver eneste helg. Jobben er helt forferdelig. De som er under 18 år gamle må jobbe med å plukke opp tallerkener og vaske opp i 6 timer. Man blir så lei til slutt. Spesielt på lørdager om vinteren da det kommer så mange folk at man nesten ikke får tide til å puste.

Dere tenker sikkert nå ''men det er jobb og du får betalt så litt ekstra arbeid HVER gang går bra''. Lønna på jobben er skikkelig lav. 105 kr til 115 kroner er det du får i timen. I forhold til jobben jeg gjorde burde jeg ha fått masse mer.

Det rommet jeg jobbet i var såå varmt på grunn av vaskemaskinen at jeg svettet 24/7. Det var helt jævlig arbeidsforhold.

Sjefen min var så frekk og var sint hele tiden. Henne hadde ikke noe respekt og klarte ikke å snakke engang.

Espresso house ansetter unge mennesker som er desperate etter jobb og gir dem den dårligste jobben de kan tilby. Man blir lurt til å komme til dem, og jeg anbefaler alle å holde seg unna!! Ikke bruk tiden deres der, det er bare tull.

Det er bedre å tigge enn å jobbe der rett og slett. STYR UNNA!!
Ulemper
Masse arbeid. Dårlig lønn. Lureri. Slaveri.
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 5NeiRapporter
Dårlig ledelse, dårlig arbeidskultur
Barista (Tidligere ansatt) –  Oslo kommune29 juli 2019
Jeg jobbet i EH i 4 måneder, og da klarte jeg ikke lenger å holde ut. Den første måneden jobbet jeg 2-3 timer overtid omtrent hver dag, og når jeg prøvde å si ifra at det ikke var ok fikk jeg beskjed om at det var min egen feil at jeg jobbet for tregt, og ikke ble ferdig til tiden. Etter å ha tatt opp problemet med distriktsjef, så fikk jeg slutte til riktig tid - men i ettertid av det ble jeg satt opp 7 dager i strekk om gangen og ofte de vaktene ingen andre ville ha. Jeg følte derfor at sjefen prøvde å få meg til å slutte ettersom jeg hadde "vært vanskelig" ved å ha tatt kontakt med distriktsjef. jeg kunne og bli satt opp på stenging, og så åpning og det kan regnes som brudd på arbeidsmiljølovverk da jeg hadde for lite hviletid mellom vaktene. (7,5 timer hviletid mot 11 timer som er loven)

Jeg hadde kontrakt på 80%, men ble stort sett satt opp 100%. Dagene på jobb var preget av at vi var for få på jobb - og det gikk stort sett utover renhold og kvalitet.
Det var meget dårlig arbeidskultur, og etterhvert som jeg ble kjent med mine kolleger viste det seg at alle mistrivdes - Men de fleste jobbet 20-40% ved siden av studier og dermed klarte de å komme seg gjennom.

Det er veldig mye utskiftning av ansatte, og man får meget dårlig opplæring. Første gang jeg stod alene ved stenging så kunne jeg nesten ingen av kaffeoppskriftene, da jeg ikke hadde hatt opplæring enda. Det var nedbemanning den dagen og av en eller annen grunn valgte de at en uten kaffeopplæring skulle stå alene i 3 timer!!

Stor sett virker ansatte lei. Det er mye slurving, og unnasluntring.
Men de
  mer... fleste var veldig hyggelige å jobbe med, utenom sjefene selv som kjeftet på de ansatte for ting de ikke gjorde selv engang.  mindre
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 5NeiRapporter
2,0
Slitsomt, utnytting
Barista (Nåværende ansatt) –  Oslo2 april 2019
Var så glad da jeg endelig fikk jobb, var faktisk inne her og leste før jeg skulle på intervju. Tenkte i starten av espressohouse var en bra arbeidsplass. Mange hyggelige mennesker å jobbe med, men når det kommer til ledelse vet jeg ikke hva jeg skal si engang. De prøver å betale så lite som mylig, ofte utbetales for lite lønn, man har fast overtid som går ut på å telle kasse både før og etter vakt som jeg ikke får godkjent som overtid ettersom jeg skal stå klar i kassen når vakten starter og være der helt til den er ferdig. Totalt ca. 40 min overtid minst hver gang jeg jobber som er ubetalt. Ettersom jeg er ung føler jeg eller ikke at jeg blir tatt seriøst, spørsmål og Mail ignoreres. Konstant for få på jobb og alle sliter seg fullstendig ut for å få gjort alle arbeidsoppgavene som skal bli gjort i løpet av dagen (bare fordi sjefen skal ha bonusen sin). Blir satt konstant opp på arbeidstider sjefen vet jeg ikke kan møte opp på og da er det på eget ansvar at man får noen til å ta vakten hvis ikke så er det synd for deg:) blir totalt utslitt av jobb og det er altfor mange mennesker her som er så kåte på makt og kommandere folk rundt at det er å bli kvalm av. Liker på den andre siden de fleste arbeidsoppgaver og gode kollegaer og hyggelig atmosfære så alt i alt en grei jobb hvis du ikke har noe imot å jobbe hardt for å tjene litt penger.
Fordeler
Gratis kaffe og varm drikke i arbeidstid (gjelder ikke alt) og 50% på alle varer
Ulemper
Blir ikke tatt seriøst om du er ung, ubetalt pause, lav lønn frem til du er fylt 18 og jobbet i 4 mnd, overarbeiding og konstant overtid
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 7Nei 1Rapporter
Ikke arbeid her
barista (Tidligere ansatt) –  Oslo24 februar 2019
- følger ikke norske lover iht. overtid og sykemelding
- utnytter yngre jenter som ikke er klar over lover og reguleringer
- man får altfor mange arbeidsoppgaver ila en vakt, hvis man jobber overtid så får man beskjed om å jobbe raskere
- sjefen snakket stygt om andre ansatte
- man blir ikke hørt hvis man tar opp noe
Fordeler
gratis kaffe
Ulemper
forferdelig arbeidsmiljø pga dårlig lederskap i shopen og oppover i systemet.
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 9NeiRapporter
Forferdelig arbeidsmiljø
Barista (Tidligere ansatt) –  Oslo kommune20 desember 2018
Gjør deg selv en tjeneste og ikke takk ja til denne jobben.
I begynnelsen virket dette som et hyggelig sted å jobbe hvor du som barista har store muligheter til å utvikle deg. Dette er helt motsatt av inntrykket jeg sitter igjen med nå.
Lønna er helt forferdelig. Den følger en tariffavtale, og fordi yngre har krav på mindre lønn prøver de bevisst å ansette så unge folk som mulig. De har dn fordel med at de fleste som begynner der sier opp før prøvetiden på fire måneder er over, for da trenger de ikke sette opp lønna etter tariffavtalen (som sier du får mer lønn etter å ha jobbet fire måneder)Du vil få beskjed om å jobbe overtid for å skrure ned shopen etter hver stengevakt, men når det kommer til utbetalingen av lønna vil de påstå at du ikke skal få betalt for overtiden fordi det "ikke egentlig var nødvendig at du ble igjen så lenge".
På espresso house blir man tvunget til å jobbe uansett hvor alvorlig syk du måtte være. De tar null hensyn til smittefaren som oppstår når folk med spysyke og influensa skal stå og lage mat og kaffe til kundene. Min manager prøvde gjentatte ganger å påstå at jeg ikke hadde rett på egenmelding når jeg lå hjemme med omgangssyke, fordi hun ikke fant noen til å ta vakten min, selv om jeg prøvde å ringe henne over et døgn før vakten min skulle begynne for å fortelle at jeg ikke kom meg på jobb, uten å få noe svar. Flere av kollegene mine fikk oppført sykmeldingen sin som ferie i timeplanen for at espresso house skulle slippe å betale dem når de var syke.
Ledelsen vil gjøre alt de kan for å spare penger, som fører til at hver enkelt arbeider har
  mer... mer ansvar enn de har kapasitet til i løpet av vakten sin. Det er aldri nok folk på jobb når det trengs, og om du ber om hjelp vil du ofte få som svar at du får en flaske champagne om du klarer deg alene, selv om det er fysisk umulig for deg å få gjort ferdig alle oppgavene dine i løpet av vakten.
Når du har fri henger sjefen over skulderen din konstant, og de spiller på samvittigheten din for å få deg til å møte opp på jobb når det er "krise"(altså at de trenger at du tar andres vakter så de slipper å gjøre det selv).
Om du vet hvilke rettigheter du har i henhold til loven og velger å si ifra om at du syns noe er galt, blir du ikke tatt seriøst. Jeg har gjentatte ganger blitt verbalt angrepet og kjeftet på av distriktssjefen til min shop fordi jeg sa ifra om at rutiner med tanke på egenmelding og varsling ved sykdom ikke ble fulgt.
Alt i alt er dette en jobb hvor du konstant blir manipulert og herset rundt med av dine overordnede. Om du prøver å kreve det du har rett på, gjør ledelsen alt i sin makt for å tie deg. Det er en utrolig stor psykisk og fysisk påkjenning å jobbe der, fordi hver enkelt får alt for mange arbeidsoppgaver av gangen, og fordi du nesten ikke blir tillatt å ha et sosialliv på siden av jobben.
Det eneste positive jeg fikk ut av å jobbe der var at jeg fikk baristakurs etter å ha jobbet i fire måneder, hvor jeg lærte litt jeg kan ta med meg videre. Det er også gratis kaffe mens du er på jobb og du får femti prosent på det meste de selger der om du jobber der. Dette veier selvfølgelig ikke opp for helvetet du må gå gjennom på daglig basis.
  mindre
Fordeler
Gratis kaffe på jobb
Ulemper
Dårlig ledelse, manipulerende miljø, underbetaling
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 15Nei 2Rapporter
1,0
Dårlige rutiner og kynisk ledelse
Barista (Tidligere ansatt) –  Ski, Ski kommune5 september 2018
Vil ikke anbefale noen å jobbe på Espresso House.

Sluttet etter 5 måneder, da jeg fikk nok og nesten ble syk av jobbingen. Altfor mange og stressende arbeidsoppgaver på altfor kort tid, som ofte resulterer i overtidsarbeid. Overtidsarbeid fører som regel til kjeft fra leder. I de fleste tilfeller vil det også være underbemannet, noe som fører til ekstraarbeid og stress.

Jeg var med på åpningen av en ny Espresso House, og var utrolig motivert til å bruke mine tidligere baristakunnskaper til å gjøre en god jobb. Det tok ikke lang tid før jeg innså at Espresso House ikke bryr seg om personlig utvikling hos sine ansatte, men heller å tjene mest mulig penger. Etterhvert føltes det rett og slett ut som slavearbeid, da du som 18-åring kun fikk 120,- i timen for arbeid bestående av kun stress og unødvendig slurving pga dårlige rutiner. Dette resulterte i at motivasjonen min fikk seg et knekk og jeg sluttet.

Det skal også bemerkes at før meg så hadde over 6 personer sluttet, fordi de ikke greide mer, og 3 måneder etter at jeg hadde sluttet var nærmest hele teamet skiftet ut. Det går ikke en måned uten at de utlyser stillinger hos seg. Er skråsikker på at hvis Arbeidstilsynet går til verks for å avdekke antall oppsigelser og ansettelser vil Espresso House komme dårlig ut.
Fordeler
50% hos Espresso House
Ulemper
Korte pauser, underbemannet, dårlige rutiner
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 11Nei 2Rapporter
3,0
Grei jobb ved siden av studiene
Barista (Tidligere ansatt) –  Oslo1 september 2018
En helt grei jobb hvis du er 16-25 år. Du har ekstremt mange arbeidsoppgaver, utenom å lage kaffe, i løpet av en dag. Og har du/dere mange kunder har du ikke sjangs til å rekke over alle oppgavene. Litt kjedelig å selge mat av så utrolig dårlig kvalitet. Ikke så veldig engasjerende å ta opp kaker, muffins, sandwitcher osv. fra fryseren, for å la de tine på kjøkkenbenken, før du legger det i disken og kaller det «ferskt». Men, man lærer å jobbe effektivt og du lærer service og kundebehandling. Grei jobb hvis du ikke bryr deg så mye om hva du selger.
Fordeler
Du får gratis kaffe
Ulemper
Korte pauser. Mye stress på lørdager/søndager.
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 11Nei 1Rapporter
1,0
Verste arbeidsplassen jeg har hatt
Barista (Nåværende ansatt) –  Oslo29 juli 2018
Å være ny på Espresso House:
En felles oppfatning av å begynne på Espresso House er at arbeidsplassen er helt fantastisk. Etter et par måneder på denne plassen endrer denne meningen seg drastisk og stedet blir en kilde som konstant suger livsgleden ut av sjela di.

Generelt:
Dagene på jobb er utrolig stressende, ofte er vi for få og dersom det skulle bli et rush før stengetid må det jobbes ubetalt overtid. Dersom det skulle bli overtid (uavhengig av årsak) venter det også kjeft fra sjefen. Mye ansvar legges på en person og det er generelt et veldig stressende sted å være. Har ofte vært så stressende dager at første reaksjon da jeg har kommet meg ut av shopen, er å gråte. Alt handler om å få ut kaffen fortest mulig ut til gjesten, uavhengig av kaffekvalitet og det en barista (alene) klarer å gjennomføre.
I tillegg har jeg og flere kollegaer fått 1500-3000kr for lite i lønn i måneden, som Espresso House gang på gang "glemmer" å tilbakebetale.

Lite tid til oppgaver:
Det er også utrolig mange oppgaver og "drittjobber" som må gjøres og deales med tross til liten tid beregnet til dette + gjestebehandling og laging av kaffe 0.l. Dette kommer i tillegg til å håndtere gjestene, som det som oftest er mange av.

Sykemelding eller sykdom:
Dersom du er syk, kan årsaken granskes slik at EH kan få slippe å betale sykepenger. Selv om årsaken er godkjent av lege. Arbeidsgiver har ikke krav på å vite årsak til sykemelding, men likevel prøver de seg. Alt handler om å spare inn penger på hver minste lille ting. Dette gikk utover oss ansatte da de etterhvert kuttet helge-, kvelds-
  mer... og helligdagstillegget til oss ansatte.
( Samtidig som du i noen tilfeller må dra å jobbe til tross for spysyken eller lignende fordi ingen andre kan jobbe for deg.)

Det virker også som om at alt går fremfor de ansattes velvære, noe som også resulterer i hyppig skifting av ansatte. De fleste slutter etter et par måneder eller i underkant av et år.

Coffeeshop-managerne er også for opptatte av sin egen ansattbonus, så de fleste kutter ned på kostnader ved å ha underbemanning i shopene sine. Dette er med å gjøre hverdagen til eventuelle vertinner/verter og baristaer mye mer stressende enn nødvendig. Du kan også bli sendt hjem fra vakten din ved lite gjester i shopen, dette får du selvsagt ikke betalt for.

Det er også utrolig ujevne mengder med vakter og det er ofte korte, men mange vakter på rad.

En positiv ting er at du kan få ekstravakter i andre shopper ved å finne ledige vakter i appen Timegrip. Dette er en fin løsning for å bytte vakter eller for å hente inn ansatte ved rush(noe som de fleste er for gjerrige til).
Burde kanskje sluttet siden plassen er så jævlig, men lønna og kollegaene er ikke så ille i forhold til startlønn andre steder. Får også 50% på kaffe og andre produkter som ellers er relativt greit. Samtidig som jeg ønsker langvarig arbeidserfaring. Når jeg er ferdig med studieåret kommer jeg mest sannsynlig ikke til å jobbe for Espresso House igjen. Anbefaler i hvertfall ikke nye til å søke.

Nå på sommeren har det også vært utrolig varme arbeidskår med godt over 35 varmegrader bak baren uten noen form for AC.
  mindre
Fordeler
50% rabatt og ofte gode kollegaer.
Ulemper
Korte vakter, feilutbetalinger av lønn, underbemannet, for mange oppgaver per person som resultat av underbemanning, dårlige arbeidsforhold.
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 12Nei 1Rapporter
3,0
Dream job
Senior Barista (Nåværende ansatt) –  Trondheim kommune30 mai 2018
A typical day at work is a lot of speed and customer service. There is a lot of rush with many people who want coffe latte and some food with the coffee. Good cooperation with colleagues. During my time here I have learned a lot about how to make a good cappuccino and caffe latte. I have also learned what is a good filter of coffee, and I have learned a lot about the history of coffee. I love working as a barista and that's what I want to do.
Fordeler
So mutch to learn every day
Hjalp denne anmeldelsen?JaNei 3Rapporter
4,0
Gøy, lærerik, krevende og spennende yrke som barista.
Barista (Nåværende ansatt) –  Bergen, Bergen kommune17 september 2017
Som barista i espresso house kan man fort jobbe seg oppover som seniorbarista eller skiftleder, og få en større rolle i yrket.

Arbeidsforholdene er bra, men skiftene er litt varierte og mange i lengre periode.
Fordeler
Gratis kaffe, godt miljø
Ulemper
Lønn, arbeidstider
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 4Nei 7Rapporter
Helt forferdelig
Barista (Tidligere ansatt) –  Trondheim kommune27 mai 2017
EH ansetter unge folk for å kunne presse dem til sitt ytterste for minst mulig lønn. De ansatte får ikke timene sine, og de får heller ikke betalt for timene de ikke får. Det er et konstant stress på jobb fordi man er for lite ansatte, dette er på grunn av at EH skal ha minst mulig personalkostnader, og man jobber ofte 8 timersskift uten matpause. Er man syk, må man komme på jobb, og ofte får man heller ikke betalt for overtiden man jobber, hvis det f.eks skulle bli rush rett før man er ferdig.
Fordeler
50% på alt
Ulemper
dårlig lønn, dårlig arbeidsforhold, ingen eller kort lunsjpause
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 24NeiRapporter
5,0
Exciting and challanging
Barista (Tidligere ansatt) –  Oslo, Norway12 september 2015
New costumers every day make it exciting to go to work. Balance between having the preparation shift preparing food in the kitchen and be in the till and take orders and prepare beverages etc.
Lovely co-workers and a good contact with the shift leader for a flexible timetable.
A very practical and fun job.
Hjalp denne anmeldelsen?Ja 7Nei 17Rapporter

Se flere Espresso House anmeldelser

Registrer denne bedriftssiden

Still et spørsmål om å jobbe eller intervjue hos Espresso House. Nettverket vårt er klar til å svare.

Still et spørsmål

2,9