Det Norske Forsvaret

Det Norske Forsvaret anmeldelser fra ansatte

Flott variere yrke som gir god lederutdanning og erfaring. Muligheter til å arbeide innen maritime fag og ledelse både ombord, på land og i internasjonale miljøer.
Spennende og trygg arbeidsplass med et god felleskap
Jobben er preget av en skikkelig operativ standard, som krever at en som tar arbeidet er skikket for tjeneste og ikke minst klar for tjenesten
En typisk dag på jobben begynte kl. 6 på morgenen til Ca, kl. 4.
Ut fra hvilke dager i uken var det forskjellige aktiviteter som man møtte gjennom. Ved godt sammenarbeid i en slik bransje og ikke mist vennskap disiplin lærer man for hvordan man kan strekke grenser på fysisk og psykisk Dette innebærer blant annet et godt arbeidskultur.

Var et veldig fint år, hvor jeg lærte mye om meg selv og hvordan jobbe under stress.
Fordeler
Alt er gratis, masse fordeler
Ulemper
Kan være litt hard arbeid til tider
Det er en stund siden nå, men husker godt min tid i forsvaret. Stortsett bra arbeidsmiljø. Var med siste året som "frivillig" før det ble allmenn vikeplikt, og kulturen var derfor mannsdominert. Lærte helt utrolig mye i forsvaret og likte en strukturert og aktiv jobbhverdag.
Fordeler
Fantastisk mat på kystvakt, gode sosiale fasiliteter
Ulemper
Lange tokt
Tiden i forsvaret er absolutt noe som anbefales for alle, den har vært lærerik og utfordrende!

Mye positivt kommer ut av førstegangstjeneste og videre utdannelse i forsvaret når det kommer til jobblivet, trenings livet og erfaring med bo alene og med andre!
Fordeler
gratis mat, gratis bo, kompensasjon for reise (honnør billett)
Ulemper
vanskelige dager, fysisk og psykisk (skjeldent)
Hadde en varierende og interessant tjeneste. Lærte mye om å jobbe sammen med andre, men også å jobbe selvstendig. Tilegnet meg en god arbeidsmoral der jeg ble vant til å jobbe i lengre perioder under stressende omstendigheter.
Fordeler
Sosial tjeneste
Ulemper
Lange dager
I sanitetsbataljonen hadde vi mange soldater som ikke jobbet spesielt hardt til å begynne med. Befalet var ekstremt flinke til å skape lagfølelse og dyrket godt initiativ i stor grad. Dette gjorde at soldater med dårlig utgangspunkt ble gode soldater etter en stund.
Fordeler
Fantastisk befal
Ulemper
Til tider kjedelige arbeidsdager med vedlikehold og mønstring i flere uker i strekk
med denne jobben får du treffe og bli kjent med veldig mange nye folk. Som stort sett alle jobber i forsvaret blir det veldig liten tid hjemme. Det vil jeg si er det eneste minuset med denne jobben.
Fordeler
gratis mat
Ulemper
Liten tid hjemme
Svært gode ledere som lytter til arbeidstakere. Variert hverdag med mange militære utfordringer også som lege.
Utfordrende arbeidsoppgaver.
Bygger ledere.

Stiller krav til innsats.

Gir minneverdige arbeidsrelaterte opplevelser.

Bygger selvtillit.
God ledelse.
Tilrettelegger for utfordrende arbeidshverdag.

Tillit.

Motiverende arbeidsmiljø.

Solide arbeidsmetoder
Jeg har hatt 3 supre år på Andøya.
Lærerikt, med fantastiske veiledere.

- Hverdagen går ut på å anrette koldtbord og varm mat til lunsjen, ordne frokost, kvelds og middags bufeet.

Det er også veldig fokus på renhold, er svært viktig å holde alle arbeidsplasser og spiseområder rene.

- Jeg har lært utrolig mye. Om hygiene, spesialkost, nye retter, varebestilling, arbeidsmetoder og hvordan alle må jobbe sammen for å at ting skal gå rundt.

- Arbeidsmiljøet var kjempe bra, vi hadde mye moro sammen.

Men av og til var det mer alvor en gøy, en god balanse.

- Den vanskeligste delen av jobben var at vi ikke så ofte viste hvor mange som ville komme inn for å spise, men som oftes klarte vi oss helt fint.

- Den morsomste delen var samholdet vi hadde, samtalene i pausene og rampestrekene.
Fordeler
Du får lage hva du vil
Mange gode erfaringer som jeg tar med meg videre. Helt grei stilling (vakthold og sikring). Mye ansvar og lange skift.
Fordeler
Gratis mat
Ulemper
Lange dager, ensformig arbeid
Var i førstegangstjenesten og valgte å bli medic hvor vi lærte å styre en sykestue hvor vi hadde inneliggende pasienter. Vi tok blant annet ulike målinger og blodprøver samtidig som vi øvde på stridstekniske ferdigheter.
Fine arbeidsplass med fine karer og med god arbeids standard

FLO
Gikk i Forsvaret for og ville få erfaring og kurs innen brann og redning. For min drøm er å bli brannmann og da har Forsvaret vært lærerikt og kjekt.

Har lært mye om yrke brann og redning.

Fått erfaring som RD1, RD2, RDL og vakt leder.

Vi jobbet turnus på 2 uker på og 2 uker av.

Og vakten var på 12 timer skift 08-20 og 20-08.
En typisk dag som vaktsoldat var å gå streifer, sikre gjerder for hull, inntrengere og folk som eventuelt er i umiddelbar nærhet av vårt område. Vi kunne også stå i bom, der kun personer med adgang til basen hadde tilgang. (kontrolleres av oss). Det hendte vi fikk store oppdrag der høye herrer fra verden rundt kom på besøk, da fikk vi i oppdrag om å ivareta sikkerheten. Ettersom det er mye hemmelighetsstemplet informasjon så kan jeg ikke snakke så alt for mye om hva vi spesifikt gjorde. Det var tunge hverdager, ettersom utstyret vi gikk med veide over 25 kilo, og vi kunne gå så mye som opptil 5 timer hver dag. Den mest underholdende delen av jobben var å kunne få være med på utdannings ukene vi hadde. Der vi fikk lære mye mer om hvordan det er å være vakt og sikre et område.
Fordeler
Gratis alle måltider
Ulemper
Under hektige dager kunne vi ikke ha tid til å spise
Fantastisk jobb, ble korporal. Fikk reise med helikopter fra Bardufoss til Stavanger, og fikk møte oberster, majorer, oberstløytnanter, og ikke minst kongen og generalen eller forsvarssjefen på det tidspunktet. Fikk stort ansvar over dyrebart utstyr og personell, og satt i Mission support.
en dag for meg gikk ut på å ta vare på mine medsoldater og sørge for at alle sammen hadde det bra. jeg hadde leder ansvar på min avdeling for at ting ble gjort å at folk hadde det bra, jeg hadde også ansvar i å være et mellom ledd for befalet mitt. mye av jobben gikk også ut på å planlegge turer eller andre ting som vi gjorde for underholding og trivsel. jeg hadde også ansvar som tillitsvalgt for fem avdelinger.
Still et spørsmål om å jobbe eller intervjue hos Det Norske Forsvaret. Nettverket vårt er klar til å svare.
4.4
4.1